WAGO uses cookies so we can continuously optimize and improve our Website. By continuing to use this website, you agree to the use of cookies. Further information is given in the cookie guidelines.

| Løsninger | Maritim | Nullutslippsbåt | Løsninger | Maritim | Nullutslippsbåt

NULLUTSLIPPS-INNOVASJON

NULLUTSLIPPS-INNOVASJON

Wago har lenge vært eksperter på elektrisk tilkoblingsteknikk og automasjon til olje- og skipsindustri. Nå har våre løsninger også funnet veien til oppdrettsnæringen. Da Grovfjord Mekaniske Verksted (GMV) ville utvikle et eget energi-stryingssystem (EMS) ble UiT Narvik engasjert. De ønsket å benytte et basis-system fra Wago, som dermed ble en viktig leverandør til skapelsen av oppdrettsbransjens første nullutslippsbåt.

EMS-utviklingen startet med et møte med Universitetet i Tromsø (UiT) sommeren 2016. Wago var interessert i hvilke forskningsprosjekter universitetet jobbet med, og nysgjerrige på om deres egne løsninger kunne bidra.– Vi var i gang med å utvikle «Warm Standby» – et konsept for redundante styresystemer. Førsteamanuensis på UiT Bjarte Hoff var en av dem som likte produktet, og som jobbet frem et sam­arbeid, sier Tor Erik Næbb, sjef for industri og automasjon i Wago Midt & Nord.

Resultatet? Et komplett redundant EMS-system til GMVs hundre prosent batteridrevne oppdrettsbåt.– For oss i Universitetsmiljøet har det vært spennende å jobbe med et virkelig prosjekt, hvor vi har fått bidra med programmeringen av selve styresystemene og designet brukergrensesnittet, sier Bjarte Hoff.

En elektrisk backup
«Warm Standby» består av to parallelle styresystemer, der det ene er aktivt og dekker alle EMS-oppgavene. Det andre tar over ved feil. Den innovative batteribåten, som har fått navnet «Astrid Helene», er straks klar til å gjøre service­selskapet Trollvika Drift mer miljø­vennlig og effektivt.

Hensiktsmessig energistyring

Prosjektleder hos Uit, Trond Østrem, synes de endelige løsningene ser veldig bra ut, og slår fast at bruk av Warm Standby virker som en svært hensiktsmessig måte å bygge opp slike energistyringssystemer på.

Også GMVs prosjektleder, Anders Breines, mener EMS-en virker svært lovende.– Samhandlingen mellom flere av Wagos styringssystemer gjorde vår jobb mindre krevende, og bidro til en enklere oversikt over energistyringen. Nå handler det om å samle inn data fra båten, slik at vi kan fininnstille energiflyten i de ulike situasjonene, og regne ut hvordan energien kan brukes mest mulig hensiktsmessig, forklarer Breines.

Warm Standby avgjorde
Wago var imidlertid ikke den eneste leverandøren som ville bidra med løsninger i utviklingen av båten. Mange konkurrerte om oppdraget, noe som gjøre Næbb stolt over at båtbyggeren gikkf or løsningen de utviklet samen med UiT.
'Warm Standby' ble laget med tanke på flere bruksområder, og er en generell løsning som passer ekstra godt i denne sammenhengen, forklarer han.

Prosjektleder Breines bekrefter at det var dette systemet som gjorde Næbb og Wago til en foretrukket leverandøren.

Tett på kunnskapsmiljøene
Wago er ett datterselskap av det tyske konsernet med samme navn, og ble stiftet i Norge i 2005. Wago har tidligere levert mye automasjon til olje- og skipsindustrien,. men begynte for to-tre år siden å fokusere mer mot oppdrettsnæringen.

Tett samarbeid med andre bedrifter, forskning- og utdanningsinstitusjoner blir stadig viktigere for Wago. Da oppstår ofte unike muligheter til å videreutvikle både produkter, løsninger og ikke minste felles kompetanse.
-Vi samarbeider med flere videregående skolen og universiteter der vi bidrar med utstyr og kunnskap. I tillegg kjører vi prosjekter i forbindelse med Bachelor- og Masteroppgaver. 'Astrid Helene' er et veldig godt eksempel på hva det kan føre til, avslutter Næbb.

    no
    Dessverre kunne ikke dokumentet lagres i listen
    Lagret i favoritter
    Siden er lagret i listen din
    Digital Media was added to the bookmark list successfully.
    Dokumentet er laget i listen