Service og vedlikehold med gjennomsiktighet

Hvem tenker på service og vedlikehold når man bruker prosessteknologisystemer? Analoge signalbehandlere og skilleforsterkere er godt etablert i prosessteknologi. I tillegg til galvanisk isolasjon muliggjør enkel og økonomisk tilpasning av måleteknologisignaler for videre behandling på styringsnivå. Etter en betydelig reduksjon i størrelse til en 6 mm installasjonsbredde og bruk av DIP-svitsjer, er det imidlertid høyst på tide for flere innovasjoner i deres konfigurasjon. Hvorfor ikke vurdere en festbar skjerm, PC-programvare eller en smarttelefon-app? Disse kan gi betydelig støtte til igangkjøring, service og vedlikehold av systemteknologien.

WAGO GmbH & Co. KG, med hovedkontor i Minden, aksepterte denne utfordringen og designet flere konfigurasjoner for JUMPFLEX® 857- og 2857-serien som gir en rekke fordeler, inkludert en høy grad av fleksibilitet for prosessteknologi. I tillegg til dagens markedskrav, ble fremtidig bruksområder og vurdert av WAGO.

Signalbehandlere og skilleforsterkere fra WAGO:

JUMPFLEX®-produktlinjen:

• Sammenkobling over hele utvalget for både 857- og 2857-serie enheter
  • Brukervennlige konfigurasjonsalternativer
  • Avtakbart kapasitiv berøringspanel for konfigurasjon (bare 2857-serien)
  • Sikker isolasjon iht. DIN EN 61140
  • Elektrisk isolasjon iht. DIN EN 61010-1
  • Bredt omgivelsestemperaturområde: -25 … +70 °C (-13 … +158°F)

Klassikeren: PC-programvare

Grensesnittkonfigurasjonsprogramvare er tilgjengelig for parameterisering og konfigurering av begge JUMPFLEX®-linjene. Siden programvaren er basert på et enkelt kontorprogram, stiller det ikke høye krav til maskinvaren. Etter tilkobling av signalbehandleren via WAGO USB-servicekabelen, utføres automatisk modulgjenkjenning. Det slitsomme søket etter de tilkoblede komponentene i omfattende produktlister er en ting fra fortiden. Konfigurasjon og igangkjøring støttes i en slik grad at tider for montering under den første installasjonen også reduseres. På grunn av visualisering av prosessverdiene, gir programvaren en betydelig fordel ved sammenligning av måledata for service. Inngangs- og utgangsdata fra signalbehandleren registreres og lagres sammen med den tildelte installasjonsplasseringen og navnet på systemdelen, noe som utgjør et viktig bidrag til systemdokumentasjon og -rapportering.

Angi parametere enkelt og trådløst

I feltet er det ofte ingen plass på stedet ved kontrollskapet for å trygt plassere en bærbar PC, og presenterer en ekstra utfordring til teknikeren. Dette førte til ideen om å utvikle et trådløst alternativ. WAGOs pluggbare Bluetooth®-adaptere er allerede i bruk innen WAGO-I/O-SYSTEMET. Så deres bruk ble utvidet til å inkludere JUMPFLEX®-familiene. Kommunikasjon med den bærbare datamaskinen utføres via Bluetooth® ved å koble adapteren til serviceporten til 857- eller 2857-serie signalbehandleren. Grensesnittkonfigurasjonsprogramvaren kan da brukes uten begrensninger. Hvis signalbehandlerne er installert på punkter som er vanskelige å nå og USB-kabelen er for kort, kan teknikeren ganske enkelt sette WAGO Bluetooth®-adapteren inn i serviceporten og deretter arbeide komfortabelt en kort avstand unna.

Produkter

Signalbehandlere og skilleforsterkere

Sikker, feilfri signaloverføring over hele verden: WAGOs signalbehandlere og skilleforsterkere står bak sikkerhet med absolutt pålitelighet.

Bühnenbild_Trennverstärker Messumformer_2000x1125px.jpg

Service for ta med, takk!

WAGOs nye JUMPFLEX®-ToGo app fungerer også trådløst via Bluetooth®. Konfigurasjon av 857 og 2857-serie signalbehandlere kan utføres enkelt via smarttelefon eller et Android-nettbrett med denne gratis-appen. Inngangs- og utgangsparametere kan behandles og konfigurasjonsdata eller faktiske målte verdier kan vises grafisk ved fingertuppene. WAGOs Bluetooth®-adapter etablerer kommunikasjon mellom signalbehandleren og den mobile sluttbrukerenheten. Selv om bruk av smarttelefoner og nettbrett er progressivt, er det også strengt forbudt i mange prosess-styringsapplikasjoner. Derfor har WAGO utviklet en monterbar konfigureringsskjerm for 2857-serien.

Konfigureringsskjerm i lommestørrelse

Brukere kan registrere måledata fra signalbehandlere og skilleforsterkere ved hjelp av den flyttbare skjermen for å redusere service- og igangkjøringstidene vesentlig. Fordi skjermen passer til alle enheter i 2857-serien, forblir innkjøpskostnader håndterbare. Samtidig er den lille utformingen og enhetlige driften uunnværlig for teknikere som arbeider med prosess-styringssystemer - et multitalent i lommestørrelse.

Fleksibel og enkle å betjene

JUMPFLEX® 2857-serien gir ekstra fordeler for installasjon, vedlikehold og service av prosess-styringsapplikasjoner. For rask installasjon kan lasker brukes i stedet for diskret kabling. Samtidig er feltforbindelsene pluggbare, noe som blir en betydelig fordel når du utfører service eller når du erstatter sensoren. Et ekstra sikkerhetsaspekt ble implementert gjennom forseglingsalternativet, som forhindrer ukorrekte endringer til signalbehandleren. Hvis endringer oppstår, blir de raskt gjenkjente. Med 857 og 2857-serie JUMPFLEX®-skilleforsterkere og signalbehandlere, maksimerer WAGO fleksibilitet og brukervennligheten for igangkjøring, vedlikehold og service via avanserte funksjoner og fritt valgbare konfigurasjonsalternativer.

Forfatter: Kay Miller

Energy Management

Identifiser og utnytt potensiale

Å spare energi er bra for miljøet og for business. Å utføre riktig analyse og ta de riktige skrittene kan føre til bærekraftig fortjeneste. WAGO er din partner for effektiv energistyring.

process_referenz_prozessindustrie-4-0_visualisierung_software_energiemanagement_tablet_produktion_halle_2000x1500.jpg
Modulær prosessautomatisering

Prosessautomatisering for fremtiden

Produksjonsprosesser som kan tilpasses er nøkkelen til fleksibilitet, effektivitet og partistørrelse 1. Med WAGO kan produksjonsmoduler kombineres på en tilpasset og produsent-uavhengig måte.

process_modulare-prozessautomation_gettyimages-457978501_2000x1500.jpg
Eksplosjonsbeskyttelse

Kunnskap som hjelper

Mennesker, miljø og prosesser: Beskyttelse mot eksplosjoner tar prioritet og krever en erfaren partner for å gi deg en effektiv rådgivning. WAGO er der for deg.

process_produktionshalle_motor_fertigung_autos_2000x1500.jpg