| Nyheter | Pressemeldinger | Nyheter | Pressemeldinger

14.des.2016

WAGO gratulerer Vepak

Fredag 02. desember Fikk Vepak prisen «Årets Gründerspire» på stortinget

Dilek Ayhan, statssekretær i Nærings- og handelsdepartementet delte ut prisen.

«Vi gleder oss både over suksessen Vepak opplever og er takknemlige over at vi har kunnet utvikle dette prosjektet sammen», sier Leif Midbøe (daglig leder i WAGO Norge AS).

Vepak AS har utviklet en maskin for effektiv pakking av fyringsved i småsekker. Den patenterte løsningen sorterer og stabler vedkubbene i 40- og 60liters sekker i et langt raskere tempo enn ved tradisjonell håndpakking, som til nå har vært flaskehalsen i vedproduksjonslinjen.

Med utspring fra NTNU i Trondheim har firmaet etablert forretningslokaler på Gløshaugen. De første maskinene ble installert hos kunder i Skandinavia i 2015 og Storbritannia i 2016. Vepak så tidlig behovet for fjern-oppkobling mot maskinene ute hos kunder, delvis med tanke på service, men først og fremst for å logge ulike driftsparametre. Utfordringen var imidlertid at de mobile maskinene brukes i grisgrendte strøk der kablet eller WiFi tilkobling ikke er hensiktsmessig.

I slutten av 2015 kom de imidlertid over en interessant løsning: Wago PLS med innebygd 3G modem.
Den er både kompakt, tåler temperaturer fra -25 til +60 C og ikke minst: Maskinen ble allerede styrt av en Wago PLS, så den eneste endringen de behøvde å gjøre var å bytte kontroller.

Etter et par dager med programmering var første versjon av Vepak maskin med online 3G logging i drift. Både ytelse i form av antall sekker per time, antall vedkubber per sekk og eventuelle bruker- og maskinfeil logges automatisk til en sentral database. PLS'en har også mulighet for backup logging til SD kort i tilfelle maskina kjører en periode uten mobildekning.

"Vi anser fjernoppkobling som en kritisk suksessfaktor for å nå ut til nye markeder raskt og samtidig sørge for en god oppfølging og service til eksisterende maskineiere.Samarbeidet med Wago og Telenors M2M partner avdeling ser ut til å være den optimale løsningen for oss". (Ole Holtet, Daglig leder i Vepak AS.)

Se prisutdelingen her:

Årets Günderspire

For mer informasjon om Vepak klikk her:

www.vepak.no

no
    Dessverre kunne ikke dokumentet lagres i listen
    Lagret i favoritter
    Siden er lagret i listen din
    Digital Media was added to the bookmark list successfully.
    Dokumentet er laget i listen